Recent Posts

onsdag 29 juli 2009

Stolthet, tacksamhet och nolltolerans!

Idag(eller igår såhär dax) kom vi äntligen iväg på konferens! Varje år slås jag av en enorm stolthet och tacksamhet över min underbara församling!! Allt från leende kassörskor i cafeteriabyn till de nya lovsångerna, från de helgalna barnmötena till pengavaxlarmänniskorna som springer runt och ser till att alla kassor har nog med växer, från alla städare till de grandiosa glassarna, och inte minst alla predikanter och artister som besöker oss- allt gör mig så stolt och glad och tacksam att få vara en del av underbara församlingen Livets ord!

Såhär på under sommartiden, när man är iväg och flänger så mycket blir det inte mycket churchgoing. Så kommer man till denna fantastiska konferens och känner hur själen och anden bara laddar upp och fylls på med mera Jesus! Fantastiskt! Tack och lov!!

Kvällen avslutades med konsert med Samuel Ljungblad. Som innan var en ganska okänd person för mig, men som nu är en av mina favoriter! Hur skön konsert som helst!

På vägen hem kikade jag av en händelse in i en trappuppgång. Efter sisådär femsekunder kom signalen fram till hjärnan - Låg det nån på golvet därinne? Anders fick gå tillbaka och titta! Mycket riktigt, en medvetslös kvinna låg på golvet och en man stod brevid. Sjuksköterskan i mig vaknade (Åter igen slås jag över att jag valt den bästa utblildningen och yrket på jorden) men efter ett tag visade sig att damen "bara" var tokfull, och att det inte var första gången... Anders och mannen hjälpte damen i säng.

Denna händelse upplivar min starka övertygelse om absolut nolltolerans mot alkohol inom kyrkan! ÅÅ vad jag kan känna vrede mot denna dryck!!
-När jag var liten blev två av mina bästisar misshandlade av alkoholiserade pappor.
-Alkohol konsumeras mer och mer i Sverige, och därmed ökar antalet våldtäkter, misshandel, deppressioner- listan på biverkningar kan göras lång.
-I slutet av 1800-talet/ början av 1900-talev blev tusentals och åter tusentals räddade ur alkoholismen in i församlingen. Däribland min farfars far.
-Jag vill INTE leda någon annan till att falla.

Detta är några av orsakerna till att jag har absolut nolltolerans mot alkohol i mitt liv, och att jag är SÅ glad att det är polycin i min församling oxå! Alkohol har inte i kyrkan att göra!

2 kommentarer:

  1. Ja, vilken underbar konsert! Såg den via nätet! Sjukt bra kille! har en skiva me honom men nu blir det roligare att lyssna när man sett hur härlig han är!
    Ja, visst blir man tacksam över sin församling!

    Ja, bra sagt angående alkoholen!!!Viktigt att poengtera!!!!!

    Kram

    SvaraRadera