Recent Posts

fredag 6 november 2009

Att bära varandras bördor

Hur gör man? Rent konkret? För att bära någon annas börda? Just nu finns det många i vår närhet som kämpar och sliter för glatta livet och mitt i allt sitter problemlösa jag och känner mig allmänt hjälplös. Vad ska man göra?
Skicka ett vykort? -kul en minut kanske, men problemen kvarstår ju.
Lobotomera de som man tycker tar fel beslut? -helt olagligt.
Åka till jobbet istället för de personer som behöver vara hemma och vila? -"Hej, Paula heter jag, och jag är här istället för XXX idag!", nja,lite konstigt kanske?
Bjuda på en kopp kaffe, låna ut en axel att gråta på, diska en disk, allt känns så fjuttigt och fånigt.

Ibland skulle jag vilja byta liv med en del personer för en vecka eller två. Så att de bara fick gosa med Ralf hela dagarna, gå på babysång och mammagrupp och sånt. Ta det lungt och tycka att det största bekymret i världen är att fredagsstädet är så tråkigt... Men det går ju inte!

Kan nån här berätta hur man verkligen BÄR varandras bördor?

11 kommentarer:

  1. Svår fråga... Dock tror jag att du är på rätt spår, det handlar nog ofta om att stötta med småsaker och bara visa att man finns där om det behövs. En disk kan nog göra susen!

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Underbara Paula. Jag tror att det faktum att du ser problemen och inte tittar bort, är ett tecken på att du redan bär bördorna. Kanske inte istället för någon annan, men tillsammans med. Det betyder massvis.

    Love you.

    SvaraRadera
  4. Ja, att du ser och försöker hjälpa är ju att bära! Att be är att bära! Göra allt man kan...tyvärr finns det inte alltid saker man kan ersätta och göra istället för dem som du skrev, men lite grann. Bara att de vet att du är där, du är en underbar vän Paula! Tack för att du verkligen är en sådan underbar vän mot oss alla!

    SvaraRadera
  5. Det är genom de små sakerna. Du lånar en vän dina öron, en axel, kopp kaffe. Om din vän är trött och sliten och behöver hjälp med disken eller att damsuga. Ge av din tid och ork. Det är på det sättet vi kan bära varandras bördor. Gråt med dem som gårter, sörj med dem som sörjer, gläds med dem som gläds. Lev med i deras liv.
    Mer komplicerat än så här är det inte.

    Lycka till

    Kram Karin

    SvaraRadera
  6. Jag har underbara vänner som bär mina bördor dagligen under tunga graviditetsdagar. Tjejer som diskar, städar, lagar mat, passar barn. Ärligt talat vet jag inte vad jag skulle göra utan dem. "Det var så lite." brukar de säga och de tycker de säkert, men för mig är det inte lite, inte lite på något sätt eller vis.

    Jag tror ofta att folk komplicerar saker och ting helt i onödan. Gud kräver bara att vi ska göra det vi kan, det han som står för att utföra det omöjliga.

    Vi ses på fredag!

    SvaraRadera
  7. Jag håller helt med "phreetha", att du med din insikt har förstått vad det handlar om. Många har sen svårt att leva ut det men bara att man visar den mentaliteten så bär du bördan, "du finns där"- det viktigaste.

    SvaraRadera
  8. Härligt skrivet och funderat.
    Håller med de andra som kommenterat att det ofta räcker med små saker.
    Tror också att Hanna har helt rätt att bön är ett väldigt bra sätt att göra det på. Helt klart underskattat.

    SvaraRadera
  9. Diska en disk. Ta med lite ingredienser och laga lite mat. Små små saker för dig, som blir väldigt väldigt stora för den som du hjälper.

    Sen att bara veta om att det finns någon som tänker på en hjälper också.

    SvaraRadera
  10. Som Rakel sa;vi kan göra det vi kan och Gud får utföra det omöjliga. Ofta kan man ju inte ta någon annans ryggsäck att bära, utan man får göra det lilla som funkar. Man kan be att Gud ger dem kraft uppför berget,man kan finnas där tillhands och stötta med sin kärlek.Kärlek kan man visa på många sätt,ett kort,en diskad disk,en blomma,ett uppmuntrande ord & bara finnas där med du har i ditt hjärta.Bördan försvinner ju inte för det men det gör kanske att personen orkar lite till och tar sig upp till toppen igen!
    Gud kan oxå ge en visshet hur man på ett radikalt sätt kan bära ens persons bördor.
    Du bär nog mångas bördor mer än du tror, tex när du skicka det fina ullhjärtat, det gjorde mer än du anar i ett svägerske hjärta! :)

    SvaraRadera
  11. Vi brukar lyssna på Björn Eidsvåg på Spotify. >En Norsk underbar sångare. Lyssna på denna sång: Eg ser...den säger så mycket!!!
    ( Fri översättning...jag ser att du har det tufft...jag kan inte bära din börda för dig men jag kan bära den med dig osv.
    Kram Pilla

    SvaraRadera