Recent Posts

söndag 20 december 2009

What would Jesus do?

Bebis fick en flarra välling strax innan vi skulle iväg till kyrkan. Han toksomnade. Han var nämligen ute och rännde hos sin kompis Levi, och kom inte hen förräns kl 01.30 inatt...

Ska man då väcka bebis och åka, eller ska man lägga bebis i sängen så han får sova färdigt. Det är frågan det...
Hur skulle Jesus ha gjort? om han hade haft en bebis vill säga...
Eftersom jag sitter här och babblar så fårstår ni att jag valde det senare. Han får sova...

Igår var vi på god middag hemma hos kära vänner. Då hanns även med en blixtvisit till min vänninnas vänninna som gör smycken och målar tavlor. Jag hade hört att hon var väldigt duktig.
Så kom vi in till hennes familj, som bor så trångt att man får klaustrofobi av bara tanken på deras hem (som dock var väldigt fint, fast på liten yta!)Där bor dessutom ungefär hundra miljoner inneboendes (nämligen två)som gör att herrn och frun i huset får sova i vardagsrummet.

Väl inne hos dem kommer vi fram till väggen där hennes konst hänger. Och jag fullkomligt tappar andan!

Här har vi en kvinna, helt outbildad, som bor i världens mest överbefolkade lilla lägenhet, i en pruttig förort (no offence sävjabor) till fjuttuppsala, helt undangömd från välden - en konstnärstalang som har ett sånt obeskrivligt uttryck i sina tavlor att jag aldrig sett dess like!

En kvinna som hörde Herren säga till henne att hon skulle måla en tavla, och så gjorde hon det.
När jag står där med hakan inte i golvet, utan i underjorden så ler hon lite och säger "ja, jag kan ju inte sjunga, så det här får bli mitt sätt att uttrycka mig..." och verkar inte alls förstå vilen talang hon besitter.

En helt vanlig tjej som bara greppade en pensel och började måla. Ingen konstfacksgalning, ingen kultursnobb, men innehavare av en gåva att kunna göra de absolut vackraste tavlorna jag någonsin sett!

ÅÅÅ vad jag önskade att jag kunde ordna en atiljé till henne, där hon kunde ställa ut sin konst så att ni också kunde titta på den. Ni förstår inte vad jag pratar om om ni inte sett tavlorna. Och så skulle jag vilja skapa ett vackert och inspirerande utrymme för henne att sitta och måla på...
Hur jag ska ordna med detta var det sista jag täkte på igår kväll, och det första jag tänkte på när jag vaknade i morse.

Här snackar vi en dold skatt.
En pärla i en åker.
Undrar om hon förstår det?

3 kommentarer:

  1. Vi har ett målarstativ!! Kanske kan vi inreda (=tömma) vårat förråd!!
    Är så nyfiken!!
    Kram Pilla

    SvaraRadera
  2. Varför inte fotografera målningarna och lägga upp dem på din blogg? Inte lika bra som en riktig vernissage på konstsalong men alltid något.

    SvaraRadera