Recent Posts

onsdag 27 januari 2010

Voilà!

Nu är alla våra böcker inplacerade i våran bokhylla i biblioteket! Såhär fullt blev det:






Med andra ord: plats att växa i! ( fast inte i rutan i mitten, där ska en stereo stå!)

Men här snackar vi en otroligt smakfullt komponerad litteratursamling! Här hittar du allt du behöver! Här finns böcker om gamla kungar och böcker om nalle puh! Här kan du plugga till körkortet och lära dig allt om betonggjutning! Det finns nåt för dej som är förtjust i kärnkraftverk och nåt för dej som vill lära dig att gå i högklackat! Det finns böcker om Jesus och böcker av Jesus! Du kan läsa om snoriga näsor på barn och snoriga näsor hos vuxna! Vill du lära dig räkna till tio kan du göra det, och vill du läsa lite Jane Austen så kan du göra det! Här finns böcker om utterns liv och leverne och böcker om etik i arbete med människor. Du hittar böcker om krig och fred, om kärlek och hat, om sjukdom och hälsa! Det finns böcker för halvåringar och det finns böcker för hyndraåringar! Kort och gott: här finns vad du behöver i bokform!

Allt eftersom böckerna kom upp i hyllan växte en beundran i mig. En beundran för ett folk som aldrig tidigare funnits i min själ, istället har dessa högt intellektuella varelser varit dolda i nån form av likgiltighet. "De finns, och det är väl bra." har jag tänkt innan. Eller... Egentligen inte. Dessa hjältar har funnits i mitt liv utan att jag överhuvudtaget brytt mig! Förutom när man inte hittar vad man söker, eller inte orkar leta... Då kan man alltid fråga. Ofta har jag tyckt att de är lite sura (förutom en dam här ute på storvretabiblioteket). Men tacka för det! Hur kul är det att vara ett smartskaft när ingen märker det??
Den med knoppen på skaft förstår att det är bibliotekarier jag pratar om. Vad är det för smart med dem, de sorterar ju bara böcker? Frågar den oupplyste.
Just precis! Har du sorterat böcker nån gång?
För då kanske du kan svara på om den medicinska ordboken ska stå på hyllan för ordböcker eller hyllan för medicin? Eller ska boken " Daily life at the time of Jesus" stå på Jesushyllan eller historiahyllan?
Hela tiden ställs man inför dessa svåra beslut som kräver snabba svar. Detta kräver ett antal IQ ska jag få be att tala om!

Nåväl, tänk att den nu står där... vår bokhylla! Det kunde väl ingen tro -att Lundbergs en dag skulle husera en bokhylla! Detta ska jag fira med en kopp kaffe och en chokladpralin som jag stal med från Gimo Herrgård! Detta i väntan på att den lilla kräkmarodören ska vakna igen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar