Recent Posts

torsdag 12 november 2009

Tjöööta!

Anledningen till att jag inte bloggat på TVÅ(!!) dagar är att jag inte har så mycket att blogga om... Inga nyheter, vi kör en orginalvecka helt enkelt, lite fika, lite torka diskbänken, lite babysim, lite vagga på bebis, alldeles för få promenader... ja ni vet!

Men så såg jag hur ni längtade och tränktade efter nya inlägg, så tog jag mitt ansvar, satte mig på min kammare och grunnade på vad jag skulle kunna åstadkomma på bloggfronten och jag kom rent av på TVÅ rubriker! Här har ni resultatet:

nyhetsmorgon:
I morse satt jag och kollade på nyhetsmorgon. Där diskuterades bloggar, och då främst elaka sådanna.
Tydligen finns det en ohyggligt elak blogg som heter Kissie. Kissie är en ung tjej (barn?) som är bedriver mobbing på allra högsta grad. Tyvärr är det många som tycker om det, och hon har således en mycket välbesökt blogg.
I morgonsoffan satt även Kalle Schulman, som tillsammans med sin bror Alexander på nåt sätt startade hela den här det-är-okej-att-skriva-hur-fräckt-som-helst-om-andra-människor-på-bloggen-grejen.
Kalle tyckte Kissie var dum. Att Kalle själv, som är en vuxen man, och därmed är en förebild för de som är yngre, har ett visst ansvar, ville han inte alls veta av. Inte heller att han själv bedriver ren mobbing på sin egen blogg. Detta trots att han är vuxen. ÅÅÅ vad arg jag blir! Vad i hela friden, hur kan dessa människor säga till sina egna barn när de mobbar sina klasskomapisar. För det är klart de kommer att göra det! Barn gör som de vuxna gör. Så har det alltid varit. (oj, så klok hon var helt plötsligt!)
Nä, men mobbing berör mig å det djupaste. Och när vuxna mobbar så blir det hela så sjukt att jag fattar noll!
I ren bedrövelse över detta stryker jag härmed Alexander Schulmans blogg ur min blogglista. Nog för att han bloggar mycket snällare nu, men så är tio snälla och roliga inlägg inte värda det där elaka mobbing-inlägget. Synd på en så rolig kille tycker jag...

pantartanten
Här om sistens så pantade jag två fulla påsar med pantflaskor.
Jag vet inte hur ni gör när ni pantar, men jag brukar alltid kasta pantflaskspåsen när jag pantat. Och att dömma av papperskorgen som står där vid pantcentralen så är jag inte den enda som kastar min flaskpåse.
Den här gången slog det mig: Varför kasta påsen egentligen? Varför kasta den, för att om en halvtimme köpa en ny påse till mina matvaror? Vem har sagt att när du pantat dina flaskor, så SLÄNG SLÄNG SLÄNG, så du kan köpa NYTT NYTT NYTT? Varför?
Så gjorde jag att statement. Ett statement för miljön, ett statement mot vårat slit och slängbeteende.
Jag kände mig nöjd när jag fint vek ihop mina kassar och tog dem med mig. Jag var minnsan en miljökämpe! Jag tar tillvara på resurserna! Jag är en sann förvaltare.
Men ju längre jag gick bland hyllorna i affären, desto mindre nöjd blev jag. jag kände mig som en snåljåp! Eller en fattliglapp. Det kändes som att alla andra tittade på mig där jag gick runt med mina gamla skrynkliga kassar. Tyckte synd om mig, för att jag inte hade råd till nya, fina, släta kassar.
Dessutom var det Willyskassar jag hade! Willys, en lågprisbutik. En butik för fattliglappar. Inte alls så fin som Kvantum. Kvantum med fina charken och eget bageri.
Spiken i kistan kom när jag kom till kassan och skulle betala. "Vill du ha en kasse också?" frågade kassörskan. " Nä, jag har redan." sa jag generat, och höll upp mina skrynkliga gamla Willys-kassar.
Jag skyndade mig att packa ihop och ilade fort därifrån. Med mina fina kvantumvaror i mina gamla skrynkliga willyskassar.
Men moder jord, hon tackar mig! Och regnskogen! Och ozonskiktet! och kommande generationer... Jag är minnsan en sann miljökämpe!

Jag hoppas detta inlägg var tillräckligt långt så att ni står er över hela helgen, för i helgen ska vi åka till mormor och morfar (känns skönt att kalla sina föräldrar så, ett vuxenpoäng med plusmeny lixom...). Där ska det kalasas och halva Lundskogen ska avverkas till förmån för miljoner kransar och diverse julpynt, dessutom har det kommit ett helt lass orörda flyttfynd! ojejeoj, bissi bissi!

GLÖM NU INTE BORT ATT GRATULERA MIN LOVE OF LIFE SOM FYLLER 31 PÅ LÖRDAG!!

sist men inte minst: jag har starka funderingar på att totalinviga julen här hemma på måndag... men inte så det syns utåt... bara här inne...

2 kommentarer:

  1. Jag invigde Julen i dag med att ställa ut min mosseGODJULpinne!!
    Och du...man kan tvätta disktrasorna i tvättmaskinen oxå...allt för miljöns skull=).
    Jag kan riktigt se dig i affären med dina begagnade påsar...Kvantum..där köper man nya..men på ICA solen känns det mer legitimt att ta med sig påsar!
    Det sköna med att fylla 40 är att man slutar skämmas för vissa saker...man gör lixom som man vill!!Kram på dig från pilla

    SvaraRadera
  2. Hoho...du vet att "Hemmi" var m på flytten?!Det är illa det.Men jag LOVAR att inte ens kika på grejerna innan du kikat på det :)
    Vilken Miljökämpe du är m dina kassar, "FF" får dig ju oxå att liksom klättra på stegen t Miljöaktivist :)

    Ses ikväll då,det blir najsigt m fest hela natta :)

    SvaraRadera