Recent Posts

tisdag 9 februari 2010

Tänk va tiden går...

Snart efter att bebis började krypa så började han klättra, och sen resa sig med stöd och sen gå utmed möbler. Han säger mamma och pappa och nej(??). Han har en vilja av stål men är för det allra mesta på strålande humör. Tänk vad fort det går! Det var ju nyss jag satt med en liten liten makaron som bara låg och sov i famnen!

Andra som blivit stora är mina små brudnäbbar. Rätt var det är så slutar de springa och krama en när man kommer. De hoppar inte längre upp i famnen och berättar något man bara förstår hälften av. De blir stora och här om veckan slog det mig att de kanske rent av växer ifrån sin gamla faster/moster! Detta bör ju förstås motarbetas!! Därför tig jag med mina små stora tjejer på fik och bio i söndags. Det var så mysigt att umgås lite med bara dem, utan en massa smådruttar omkring:-) fem fina söta tjejjer som är alldeles påväg att bli stora...






För övrigt rullar dagarna på med vad en hemmamammas dagar rullar på med. Bajsblöjor kaffe och babysång känns som en bra sammanfattning.

Ralfbebisen har fått för sig att kl fem på mornarna är en bra tid att vakna. Alla som är större än en meter förstår att fem på morgonen inte är fem på morgonen utan fem på natten! Inte alls okej! Styrkt att en såndär hundrabarnsmamma som jag träffade på öppna förskolan, (ni vet en såndär som ammar en unge medans hon byter blöja på en annan och lägger pussel med en tredje, en mamma som är så moderlig att det bara sprutar bröstmjölk om henne, en som är klippt i "en lättskött frisyr" för att hon hinner aldrig titta sig i spegeln. Men som alltid har humöret på topp, förstår ni vilken sorts ur-mamma jag menar?)
Nåväl, denna facit-mamma tyckte jag skulle dra ner på dagsömen, på så sätt skulle ungen sova längre på natten. Det låter väl logiskt? Sagt och gjort! Med start igår så bantades dagsömnen ner till Ralfs stora vrede frammåt kvällskvisten.
I vanlig ordning somnade han som en klubbad säl vid sjusnåret. Käkade en flarra välling vid tvåsnåret och sov till klockan 05.40! Inte så länge som jag önskat, men 40 minuter längre än vanligt iallafall! En bra start tyckte vi.
Faderskapet gick upp för att ge den lilla nattugglan frukost. Men det visade sig snart att bebis inte alls sovit färdigt för natten. Arg som ett bi somnade han om vid halv 7 igen. Och sov till 8. YES! Tänk om det rent av är såhär lätt att förskjuta en bebis dygn?? Det återstår att se.


2 kommentarer:

  1. Gäsp! Vet vad du menar med kl 5 på natten!!
    När vi hade våra 4 o de var små var det alltid nån som vaknade vid 5 o ville somna om lagom vid halv 7 när de andra vaknade...
    Sen när nästa skulle vila middag var de andra vakna o ja allt gick i ett några år där *fniss*
    Man var inte alltid på topp då kan jag säga...
    Men som en väninna så klokt har sagt : Det är en period , som går över...

    Kram Jeanette

    SvaraRadera
  2. Ja du. Igår hade jag tre barn som somnade kl. sju och sov hela natten. Nu, fyra barn som turas om att hitta på saker nattetid. Mardrömmar, nerkissningar, hunger, piggelinfasoner. Inatt hade jag två ungar i sängen med mig bara för att få en blund eller två. Längtar tills perioden är över... minst sagt!

    Fast lite mysigt är det ju förstås att få kura ihop sig runt en liten, vad kallade du det, makaron.

    kram

    SvaraRadera